מתווה למוסד חינוכי הומניסטי-חילוני



לקריאת המתווה המלא: מתווה למוסד חינוכי הומניסטי חילוני (PDF)


במציאות חיינו מוצא עצמו הציבור החילוני נרמס על ידי המדינה משלל כיוונים. כך עושה גם מערכת החינוך הממלכתית העברית - הלא דתית - שאינה מכירה בזהות החילונית כזהות מובחנת, מזלזלת בה ומבקשת לכפות על הציבור המזוהה כחילוני זהות המנוגדת לדרך בה בחר לחיות את חייו.

כיוון שמערכת החינוך מחולקת כבר לזרמים - ממלכתי עברי, ממלכתי ערבי, ממלכתי-דתי, ממלכתי-חרדי, חינוך חרדי במסגרת מוכר שאינו רשמי ועוד - הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לפצל גם את מערכת החינוך הממלכתית העברית, המשרתת אוכלוסייה מגוונת, ואינה נותנת מענה ראוי לציבור החילוני המזין אותה. 
בכך יתאפשר להורים בעלי השקפת עולם דמוקרטית-ליברלית, המבקשים לילדיהם חינוך חילוני-הומניסטי, להבטיח לילדיהם חינוך על פי דרכם, ולמנוע מהם את שטיפת המוח הלאומנית-דתית שהשתלטה על מערכת החינוך הממלכתית.

המצב הפוליטי, המשטרי והמשפטי האופף את המדינה כיום לא מאפשר הסדרה כלל-ארצית רשמית ומיידית של הצורך הזה. כדי לקדם את הרעיון ולהפוך אותו למעשי ניסחו עמותות חינוך חילוני בישראל והפורום החילוני מתווה למוסד חינוכי חילוני-הומניסטי, ושמו להן למטרה לסייע בפתיחת מרחבי חינוך חילוניים בכל ישוב בו יימצאו די הורים המעוניינים בהקניית חינוך חילוני לילדיהם.

חינוך הומניסטי-חילוני עוסק בטיפוח הילד והילדה, אזרחי העולם ואזרחי מדינת ישראל לעתיד, כאדם ריבוני: על החירות והאחריות, הבחירה והשוויון, התבונה והטלת הספק המגדירים את מהותו.

תוכנית המתאר לבית החינוך החילוני-הומניסטי, שתוצג בהמשך, היא תוכנית הוליסטית, המציבה את עקרונות היסוד עליהם יקום המוסד, מצביעה על הייחודיות שלו, ומבחינה אותו מכל מוסד חינוכי אחר, רגיל או ייחודי, הפועל כעת במערכת החינוך.

מדובר בבית חינוך חילוני-הומניסטי המבקש לעודד זהות ישראלית ולטפחה. חלקים ניכרים מעקרונות היסוד של בית הספר המוצע מתאימים לכל מוסד חינוכי החותר לקדם את תלמידיו ולהתאים את דרכי ההתחנכות למיומנויות העתיד, לכן חשוב להדגיש את עקרון העל הייחודי המגדיר את בית החינוך שלנו, ולחדד ולהבליט את הערכים הגלומים בחילוניות אותה אנחנו מבקשים להנחיל:

החילוניות מתבטאת בתפיסת האדם את עצמו כריבון; בלתי תלוי בישות חיצונית לו, חופשי לעשות או להימנע מעשייה ומודע לאחריותו על תוצאות בחירותיו: תוצאות מעשיו ותוצאות מחדליו.

ריבונות האדם כעקרון מנחה, ומכאן טיפוח הילד והילדה כבני-אדם ריבוניים, תוך הנכחת המתח שבין חירות  אישית לבין אחריות לעצמי, לזולת ולסביבה, והתמודדות איתו.

ריבונות זו של האדם מתאפשרת תוך יישום של עקרונות שונים, שאותם יש ללמוד, להכיר ולתרגל. עקרונות שישפיעו על המרחב הבית ספרי ויבואו לידי ביטוי בכל מישוריו ורבדיו של מרחב זה.

חילוניות היא מרכיב זהות. במסגרת החינוך לזהות ולערכים תודגש תפיסת האדם כריבון, ולכן כל העיסוק בזהות ובערכים יתבצע תוך מתן מקום לחשיבה ביקורתית והטלת ספק, שהם מעקרונות היסוד של הדרך החילונית.

החינוך הערכי יעסוק במהות האדם ובטיפוח הזהות הישראלית ויישען על לימוד והבנה של  ערכים ומוסר אנושי, במשמעותם האוניברסלית, והצגת האופן בו הם באים לידי ביטוי בתרבות הישראלית – על מגוון מקורותיה,  ובתרבות העולם והעמים.

בית הספר ההומניסטי-החילוני-הישראלי יטפח את מרכיבי הזהות האוניברסליים של תלמידיו כבני אדם ריבוניים, והפרטיקולריים - כאזרחי מדינת ישראל.


המתווה במלואו - בקישור המצורף - מתווה למוסד חינוכי הומניסטי חילוני (PDF)